28‏/02‏/2011

بشبـــــــــــــه عليـــــــك

بشبه عليك
ملامحك من ملامحي
و لونك لونه قمحي
و عيونك فراحنين

بشبه عليك

قولي و فكرني امتى
أنا شفتك بس امتى
من يوم ولا سنين

يمكن زمايل مدرسه أو دفعتي في الجيش

خبطت كتافنا يوم في بعض و احنا في طابور عيش
و لا أكلنا سوا أكلة سمك في أبو قير

جايز صليت جنبك في يوم الجمعه في الحسين

ولا في يوم شيلنا العلم في الأستاد من سنين
و لا لمحتك يوم هنا تصرخ تقول تغيير

بشبه عليك

ملامحك من ملامحي
و لونك لونه قمحي
و عيونك فراحنين

بشبه عليك

قولي و فكرني امتى
أنا شفتك بس امتى
من يوم ولا سنين

يمكن في ليلة وقفتلي و أنا عطلان على الطريق

سألت عني في يوم و أنا مخنوق حاسس بضيق
سايبني ليه محتار كده ما تقوللي تطلع مين

هو انت أحمد ولا جرجس ولا صوت ملايين

ولا واحد صدره ضاق من الظلم والظالمين
و لا أنت باعتك ربنا تاخد بإيد ملايين

بشبه عليك

يا اللي ضحيت بروحك يا واحد مننا
وسايب أهلك وناسك علشانا كلنا
يا شهيد انتا مكانك في الجنه مش هنا

كان نفسي بس أقولك انتا مرحتش هدر

دلوقتي صوتنا عالي و خلاص خوفنا انكسر
بقا في قلوبنا رحمه وليلنا بقا فيه قمر
بشبه عليك

 

هناك 4 تعليقات:

  1. الأخت الغاليه / ريم

    أغنية حلوه ... على الرغم إنى زعلان من محمد فؤاد على موقفه تجاه الثوره فى أيامها الأولى ... زى عمر دياب وشيرين وتامر حسنى وكثيرين ... بس فى الأول والآخر كلنا مصريين ... ربنا يرحم شهدائنا كلهم ويسكنهم فسيح جناته ... آمين

    دمتى بكل الحب

    ردحذف
  2. استاذه ريم زرتك اكثر من مرة فو مدومتك ولم تقومى برد هذه الزيارات هل نحن بخلاء منتظر زيارتك لنا لنقرأ تعليقاتك المنتظرة وشكرا

    ردحذف
  3. Days and Nights

    ارجوك متحكمش على اى شخص وانت متعرفش ايه ظروفه
    ولو بتتكلم عن رأيهم فى الثورة فكل شخص يرى الثورة بطريقته و حر فى رأيه .. المهم اننا كلنا مصريين

    ردحذف
  4. faroukfahmy58

    تقبل اعتزارى فانا بالفعل مقصرة جدا معك ومع جميع الاشخاص فى المدونة
    وهذا بسبب ضيق وقتى ولكن اعدك انا اتابع مدونتك اولا بأول كلما سمح لى الوقت بذلك ..

    ردحذف

يشرفنا نعرف رأيكم